Fietstransport

Nederland wordt in rap tempo ingehaald op het gebied van fietsinnovatie en proffessioneel gebruik van de fiets in grote steden. Waar Amsterdam eens het Jeruzalem van de fiets was en bijna alles op de fiets gebeurde worden in het buitenland steeds vaker allerlei soorten bakfietsen en cargobikes ingezet om auto's, bestelwagens en zelfs vrachtwagens te vervangen en zo het milieu en de verkeersopstoppingen in de grote steden te ontlasten.

Eens waren vele diensten van onder andere de gemeente, de post, glazenwassers, melkboertjes en zelfs de stadsreiniging werkzaam op de (bak)fiets, het wordt tijd dat ook Nederland dat zo bekend staat als fietsland weer terug gaat naar deze oude traditie om een steentje bij te dragen aan een betere toekomst!

Er worden miljarden aan subsudie geinvesteerd in elektrische auto's die steeds groter worden en vol "getankt" worden vanuit twijfelachtige niet al te milieu vriendelijke steenkool elektriciteitscentrales en nauwlijks een fractie minder belastend voor het milieu dan gewone auto's. 

Een transportbedrijf streek bijvoorbeeld hoge subsidies op om in Amsterdam bestelbusjes aan de kant te zetten en over te stappen op (bak)fietsen maar vervoert de fietsen met een oude diesel rondvaartboot die belastender voor het milieu is dan de busjes die nu niet meer rijden, zo diskwalificeerde Amsterdam zich voor verdere subsidies ter bevordeing van fietstransport vanuit de EU.

Als ondernemend Amsterdam werkelijk een bijdrage wi leveren aan een schonere stad en een beter milieu wordt het tijd dat we creativer omgaan met vervoer en de openbare ruimte en meer gaan ondernemen op de fiets. Bakfietsen zijn al lang niet meer traag, oudbollig en alleen voor kindervervoer. Er zijn steeds meer kleine fabrikanten die functionele bakfietsen maken en wij hebben het voorrecht daar een kleine bijdrage in te leveren.