Tips voor gebruik

Tips voor het gebruik van uw bakfiets:

Gefeliciteerd met de aankoop van uw bakfiets! Omdat een (elektrische) bakfiets een grote aankoop is en dus een waardevol bezit wil ik u enkele tips geven om zo lang en zo veel mogelijk plezier te hebben van uw nieuwe bakfiets én toch de kosten zo laag mogelijk te houden. Lees de gebruiksaanwijzing deie bij de fiets zit aandachtig door. Hieronder een korte samenvatting:

Gebruik:

Een bakfiets is een fiets die zwaarder wordt beladen. Vergelijk het met een vrachtwagen, behalve dat je daar een opleiding voor nodig hebt rijden vrachtwagenchauffeurs ook rustiger en gecontroleerder omdat ze een zwaar voertuig besturen en een lading mee torsen. Scheur niet roekeloos stoepje op - stoepje af en houdt rekening met het gewicht van de fiets. Als u onderstaande tips ter harte neemt zult u heel lang, heel veel plezier van de fiets hebben en verkleint u de kans op plotselinge hoge kosten aanzienlijk.

"Zorg goed voor je fiets...."

Remmen:

Het is belangrijk om de klauwen en de schijven van uw bakfiets met 'discbrakes' altijd goed schoon te houden. Eens per maximaal 2000km moeten de remblokken worden vervangen. Omdat de bakfiets elektrisch is waardoor u sneller fietst, en omdat hij veel zwaarder is dan een normale fiets worden de remmen nu eenmaal zwaar belast. Schoon houden en periodieke service zijn daarom van essentieel belang. Als u dat niet doet kan de remklauw beschadigd raken, en dat is altijd een dure en meestal te voorkomen reparatie.

Werk alleen zelf aan de remmen als u 100% zeker bent van uw vakkennis! Wij zien namelijk de gekste dingen van doe-het-zelfers die denken dat fietsen maken niet zo moeilijk is... 🙂

Motor:

De motor is onderhoudsvrij maar het is wel goed om de fiets eens per jaar te brengen voor een firmware update. Bosch en Shimano doen aan constante productontwikkeling en komen regelmatig met nieuwe software uit. Vaak zitten daar essentiële verbeteringen bij die de fiets bedrijfszekerder, effieciënter of gewoon beter maakt.

Schakelen:

'Wie het eerst weg is bij het stoplicht staat het eerst in de garage...' Als je altijd in de Turbo stand rijdt en wegtrekt worden alle onderdelen het zwaarst belast en heb je de kleinste actieradius. Net als bij een auto is het daarom beter om niet in de hoogste ondersteuning weg te rijden als het niet nodig is en tijdens het schakelen wat 'gas terug' te nemen zodat de versnelling niet onnodig zwaar belast wordt tijdens het schakelen.

Pompen:

Elke eerste maandag van de maand is er speciaal voor alle klanten van DrBeyk het luchtalarm in heel Nederland. Als u dat hoort betekent het dat uw banden op spanning gebracht moeten worden. Een binnenband is nooit 100% luchtdicht en verliest altijd iets aan druk. Op de verpakking van een goede binnenband (Schwalbe) staat ook altijd dat u eens per ca. 30 dagen bij moet pompen. Door een zachte band moet de motor veel harder werken, gaat de accu veel sneller leeg, scheurt de zijwand van de band en kan de velg ernstig. Bovendien fietst de bakfiets met te zachte banden veel zwaarder en niet fijn.

Schoonmaken:

Last but not least!! "Je fiets wassen is geen schande". Het grootste deel van onderhoud is wassen. Een bakfiets van 4,5,6 of zelfs 7K is geen stadsfiets van €200.- Het is super belangrijk om uw bakfiets regelmatig te wassen. Afhankelijk van het gebruik minimaal 3-4 keer per jaar. Zeker in de winter als er veel pekel wordt gestrooid is dat belangrijk. Zuur van de regen en van wat de fiets op straat oppakt trekt in de lak en in het metaal en laat na verloop van tijd sporen achter die je niet meer weg krijgt. Zand en vuil trekken in de lagers en remmen waardoor uw fiets een koffiemolen wordt. De makkelijkste manier om uw bakfiets te wassen is met een emmertje warm water met wat afwasmiddel en een afwasborstel. Er zijn ook hele mooie fietswas-producten die zelfs het wassen een genot maken (Muc-Off).  Met wondermiddeltjes die absurd goed reinigen en borsteltjes die briljant zijn en overal gemakkelijk bij kunnen brengt u de fiets in een klein half uurtje weer in showroomstaat. Een schone bakfiets fietst lekkerder en plezieriger en is waardevast.

Als u de fiets niet regelmatig wast gaat de fiets snel achteruit, net als een auto die je ook regelmatig een wasbeurtje moet geven. Het argument 'dat had ik niet verwacht van een fiets van 5,6,7K telt dan niet als er zich hier en daar wat roest ontwikkelt of als de het vervangen van de remblokken ineens veel duurder uitpakt dan verwacht of nodig. Dat vinden wij even rot als u en het is niet aardig als u ons dan de schuld geeft voor de onverwacht hoge kosten. Vaak nemen wij een deel van die kosten voor onze rekening en werken dan voor een deel onbetaald.

Bij service en onderhoud verwachten wij de fiets schoon te ontvangen. Als de fiets erg vies wordt ingeleverd brengen wij u €50.- schoonmaakkosten in rekening.

"Hieronder wat voorbeelden van fietsen die bij de eerste service terug kwamen alsof ze 3 jaar niet waren gewassen. Zonde voor zo een duur bezit!!"

   

Service en onderhoud:

Bij de bakfiets heeft u één gratis servicebeurt te gebruiken tussen de 500 en 1000km binnen een jaar. Daarbuiten kunnen wij de servicebeurt in rekening brengen. Daarna adviseren wij de fiets eens per 2-3000km of 1 keer per jaar voor periodiek onderhoud te brengen. Dit zal de bakfiets bedrijfszeker en waardevast houden. Afspraken voor onderhoud verzoeken wij u via service@drbeyk.nl aan te vragen.

*Als u naar de tandarts gaat komt u met gepoetste tanden en als u naar de dokter gaat bent u gedouched. Wij verwachten de fiets ook schoon voor onderhoud te krijgen. Als de fiets extreem vies is behouden wij ons het recht voor de fiets (in overleg) te wassen (á €50.-) of de reparatie uit te stellen tot de fiets schoon gebracht kan worden.

Klik hier voor service tarieven op locatie.